När kom Netflix till Sverige

När kom Netflix till Sverige

Ingrid Bergström
Ingrid Bergström
November 6, 2025
5 min läsning

Det var en höst som förändrade allt för oss svenskar. Netflix kom till Sverige den 18 oktober 2012, och från den dagen blev de möjligt att strömma hundratals filmer och serier direkt hemma på skärmen. Ingen väntan på röda DVD-kuvert i postlådan. Ingen återlämningsavgift. Bara obegränsat underhållning när du ville ha det. Det var början på något helt nytt för den svenska TV-kulturen. Plötsligt kunde hela familjen sitta tillsammans och välja vad de ville se.

Från DVD-postväska till världsvid streaming

Netflix började långt innan de kom till Sverige. År 1997 startade bolaget som ett DVD-uthyrningsföretag i USA. Kunderna beställde filmer på nätet, och då skickades skivorna hem i röda kuvert. Det var revolutionerande på sin tid ingen behövde åka till videobutiken längre. Men Netflix såg framtiden och började experimentera med streaming redan på 2000-talet. År 2007 lanserade de sin streamingtjänst för första gången. Det var ett stort steg från fysiska skivor till internet.

Utvecklingen gick fort under dessa år. Internethastigheterna blev snabbare. Datorer blev kraftfullare. Smarttelefoner och smarta TV:ar kom på marknaden. Allt detta gjorde det möjligt att strömma video utan att det hoppade eller frös. Netflix testade streamingtjänsten i flera amerikanska städer innan de tog steget att göra den tillgänglig för alla. Genom att börja i USA och Kanada kunde de lära sig vad som fungerade och vad som inte gjorde det (det var klok strategi, faktiskt). Denna erfarenhet var guld värd när det var dags att expandera till Europa.

En nordisk revolution börjar i oktober 2012

Sverige var inte det första landet Netflix kom till, men vi var med från början av något stort. Den 18 oktober 2012 lanserades Netflix samtidigt i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Det var en nordisk revolution som startade på samma dag i fyra länder. Netflix hade redan etablerat sig i USA, Kanada, Irland och Storbritannien. Nu var det Nordens tur. Vi nordiska länder fick möjligheten att strömma en helt ny världsklass av underhållning.

Det var perfekt tajmning. Sverige var redo för förändring. De flesta hemmen hade internetuppkoppling. TV-skärmarna blev större och högre kvalitet. Människor var trötta på TV-schemat som sändes på vissa tider de ville ha kontroll över vad de tittade på och när. Netflix kom som ett svar på denna frustration. Ingen annan stor streamingtjänst fanns här innan. Det gjorde Netflix till först på marknaden och gav dem en enorm fördel från dag ett.

Hur tekniken gjorde Netflix framgångsrikt här hemma

Netflix lyckades i Sverige för att tekniken var på plats. Smarttelefoner fanns på många skrivbord. Smarta TV:ar blev allt vanligare. Datorer var kraftfulla nog att strömma HD-video utan problem. Den svenska internetinfrastrukturen var redan bland världens bästa. Alla dessa faktorer tillsammans gjorde det enkelt för svenska familjer att börja använda Netflix. Du kunde börja titta på din telefon, pausa och sedan fortsätta på TV:n senare.

Netflix gjorde det enkelt genom smarta funktioner. Du kunde skapa flera profiler en för barn, en för föräldrar, en för tonåringar. Alla fick sitt eget innehål rekommenderat. Funktionen "Skip Intro" sparade tid när du tittade på serier. Netflix algoritm lärde sig vad du gillade och föreslog nya serier och filmer baserat på dina tidigare val. Om du gillade "Breaking Bad" kunde systemet föra fram liknande spänningsfyllda serier. Denna personliga upplevelse gjorde att folk ville komma tillbaka dag efter dag (och det märkte man på användarantalen).

Från 20 procent till miljonerpublik Netflixs tillväxt

Statistiken visar hur snabbt Netflix växte i Sverige. År 2015 tittade många på Netflix, men de var en ny vana. Vid 2019 hade allt förändrats. Över hälften av alla svenska internetanvändare hade tittat på Netflix under året. Tjugo procent tittade varje dag. Det betyder att Netflix hade blivit en del av vardagen för miljoner svenskar. Användningen hade helt enkelt fördubblats på bara fyra år.

Netflix visade sitt engagemang för Sverige genom att göra eget innehål här. År 2019 producerade Netflix sin första svenska serie "Störst av allt". Det var en actionfilm som var gjord för svenska tittare. Det här var viktigt för Netflix. Det visade att Sverige inte bara var en marknad där de sålde amerikanska serier. Vi var viktiga nog att investera pengar i lokala produktioner. Svenska skapare fick jobba på världsklass-projekt. Det gjorde att fler svenskar ville prenumerera på tjänsten.

Sverige idag - streaming, långtidsserier och chatbottar

Netflix i Sverige idag erbjuder ett enormt utbud av innehål. Du kan titta på klassiska amerikanska serier, nya skandinaviska thrillers, dokumentärer om allt möjligt och barnprogram för de små. Men utbudet skiljer sig från vad som finns i andra länder. En film kan vara tillgänglig i USA men inte i Sverige. Det beror på avtal med filmbolag och rättighetsinnehavare. Netflix använder smartteknologi för att ge dig personliga rekommendationer.

Idag använder Netflix artificial intelligence och chatbottar för att göra allt bättre. Dessa smarta system hjälper till att rekommendera vad du bör titta på. Chatbottarna kan svara på kundfrågorna dygnet runt. Både unga som växer upp med Netflix och äldre som nu börjar utforska streamingtjänster kan få hjälp. En mor eller farmor kan fråga chatbotten hur hon skapar en egen profil. En tonåring kan få tips på nya serier som passar just honom. Tekniken gör Netflix användarvänligt för alla åldrar.

Netflix fortsätter att utvecklas. Funktionerna blir smartare. Originalserier från Sverige blir fler. Samhället fortsätter att gå från traditionell TV till streaming. Netflix var först här, och de är fortfarande ledande.

Sex år förändrade allt. Från oktober 2012 till idag har Netflix gjort det möjligt för miljoner av oss att kontrollera vad vi tittar på. Vi bestämmer när, var och hur. Vi kan titta på en hel säsong på en helg om vi vill. Vi kan pausa mitt i en spännande scen för att ta en kopp kaffe. Netflix har helt enkelt gjort underhållning mer flexibel och personlig än någonsin tidigare. Om du inte redan har utforskat allt som finns på plattformen är det dags att börja nu.

Ingrid Bergström

Om Ingrid Bergström

Ingrid Bergström är en skribent för Mormorchallenge.

När kom Netflix till Sverige