När gick Saab i konkurs

När gick Saab i konkurs

Ingrid Bergström
Ingrid Bergström
November 8, 2025
4 min läsning

Den 19 december 2011 försvann en av Sveriges största biltillverkare från marknaden. När gick Saab i konkurs? Det var den dagen som slutet kom för ett företag med nästan 75 års historia. Saab hade varit känt för innovativa bilar och fokus på säkerhet. Men under några år innan hade ekonomin rasat. Över 3 000 personer förlorade sina jobb när fabrikerna stängde för gott. För många svenskar kändes det som om en del av landets industri försvann helt enkelt.

Från flygplan till världsbekänd bilmärke

Saab började sitt liv långt före de första bilarna. År 1937 startade företaget som flygplansfabrik i Trollhättan. Efter andra världskriget omställde Saab sin produktion. År 1949 rullade den första personbilen ur fabriken. Saab blev känt för att bygga säkra bilar med speciell design. Företaget vågade göra saker annorlunda än andra tillverkare. Under många årtionden växte Saab och fick kunder världen över.

År 2000 köpte General Motors hela Saab. Det var en stor förändring, det måste sägas. General Motors ville modernisera företaget och göra det mer lönsamt. Men kombinationen visade sig svår. General Motors hade sina egna planer och Saab förlorade mycket av sin själ. När General Motors senare drabbades av ekonomisk kris drog Saab med sig ner i hålet.

Hur skulder och ägarskap blev problematiska

Saab kämpade med enorma ekonomiska problem. Tillsammans med dotterbolag låg skulderna över 13 miljarder kronor. Försäljningen av bilar sjönk kraftigt. År 2010 köpte den nederländska sportvagnsbolaget Spyker Saab. Spyker hoppades kunna rädda företaget genom nya investeringar. Men pengarna räckte inte långt.

Ett stort problem var General Motors. De vägrade låta kinesiska investerare ta över Saab (vilket var lite konstigt, egentligen). Dessa kinesiska företag hade pengar och ville satsa på Saab. Men General Motors kontrollade teknik och licenser som var avgörande för produktionen. Utan General Motors godkännande kunde Saab inte använda denna teknik. Det blev en återvändsgränd. Varje försök att hitta nya ägare eller investerare stoppades av dessa kontraktsmässiga problem.

Det sista året när allt stannade

År 2011 blev året då Saab verkligen kollapsade. I april stannade all produktion. Fabrikerna i Trollhättan låg helt stilla. Pengarna till löner och material fanns helt enkelt inte. De 3 000 anställda visste att något allvarligt höll på att hända. Månad efter månad utan arbete var svåra för alla. Familjer blev osäkra på framtiden, och många fann nya jobb senare. Men det tog tid.

Den allra sista Saab-bilen som tillverkades var en Saab 9-4X. Den tillverkades inte i Trollhättan utan i Mexiko. År 2011 producerades endast 814 exemplar av denna modell. Det var en mycket liten siffra jämfört med tidigare år. I december kom sedan konkursbeslut. Det var klart att Saab inte skulle återkomma som bilmärke.

Vad händer när ett bilmärke dör

Efter konkursen var det inte helt slut. Ett företag kallat NEVS köpte Saabs tillgångar i juni 2012. NEVS ville fokusera på elektriska bilar. De hoppades kunna bygga nya Saab-elbilar. Men NEVS stötte på egna problem. Efter några år förlorade NEVS rätten att använda Saab-namnet. De kunde inte använda Saabs märke längre.

Konkursboet sålde av allt det hade. Tillsammans samlade man cirka 3,2 miljarder kronor från försäljning av maskiner, fastigheter och annan egendom. Det var mycket pengar men inte tillräckligt. Många borgenärer som Saab var skyldig pengar till fick bara en liten del av vad de skulle få. Många förlorar pengar när ett stort företag går i konkurs.

Vad Saab-ägare gör idag

Saab-ägare världen över kämpar fortfarande för att hålla sina bilar i gott skick. Reservdelar är svåra att hitta nu. Men det finns specialiserade återförsäljare och entusiaster som hjälper till. Många Saab-älskare använder internet för att dela tips och erfarenheter med varandra.

De sista Saab-bilorna från 2011 är idag mycket eftertraktade bland samlare. En väl underhållen Saab från 2011 kan faktiskt öka i värde. Saab 9-4X är särskilt attraktiv eftersom så få tillverkades. Entusiaster köper gamla Saab-bilar, restaurerar dem och visar upp dem på klassikerbilsmöten.

Många Saab-ägare säger att det fanns något speciellt med märket. Dessa bilar var annorlunda än andra. De hade personlighet och karaktär. Det var inte bara transportmedel utan verkliga favoriter för många människor. Gemenskapen mellan Saab-ägare finns fortfarande. De träffas, delar erfarenheter och håller minnet av märket levande.

Saabs historia visar hur snabbt en stor industri kan försvinna. År 1949 började allt. År 2011 var de slut. Det tog bara några få år av problem innan ett helt företag kollapsade. General Motors ekonomiska svårigheter, höga skulder och ägarskapskonflikter skapade tillsammans en storm som ingen kunde stoppa. En gång ansågs Saab som innovativ och säker. Men innovation och kvalitet räcker inte när pengarna slutar och ägare inte kan komma överens. I dag är Saab-fabrikerna i Trollhättan historia. Men för många samlare och entusiaster lever Saab-anden vidare.

Ingrid Bergström

Om Ingrid Bergström

Ingrid Bergström är en skribent för Mormorchallenge.

När gick Saab i konkurs