Vilka är nackdelarna med solid state-batterier
solid state-batterierbatteritechelbilar

Vilka är nackdelarna med solid state-batterier

Ingrid Bergström
Ingrid Bergström
17 november 2025·
3 min

Solid state-batterier är nästa stora grej inom batteritech. De lovar längre räckvidd, snabbare laddning och säkerare elbilar och telefoner än vad vi har idag. Men innan du blir helt överentusiastisk de finns några riktigt stora problem med tekniken som vi behöver prata om. Solid state-batterier nackdelar är faktiskt så allvarliga att de fortfarande inte finns i dina jeans eller din bil (och det finns goda anledningar till det).

Varför ska du bry dig? Enkelt sagt de här batterierna kan förändra allt från hur långt din elbil kan åka till hur länge din mobil håller. Men före det händer måste flera stora problem lösas. Läs vidare så förklarar jag exakt vad som står i vägen.

Tillverkning är fortfarande problemet

Den största utmaningen med solid state-batterier är att faktiskt tillverka dem. En fast elektrolyt är mycket svårare att jobba med än en vätska. Tänk det så här: en flytande elektrolyt flödar överallt och fyller utrymmen automatiskt. En fast? Den sitter bara där de är.

Ett stort problem kallas dendriter små metalltrådar som växer inuti batteriet. Dessa trådar orsakar kortslutningar. Det är som om strömledningar växer in i batteriet och skapar kaos. Företag som Toyota och Volkswagen jobbar på lösningar, men det är långsamt arbete.

Kostnaderna är också skyhöga just nu. Ett solid state-batteri kostar flera gånger mer än ett vanligt litiumjonbatteri. Massproduktion förväntas tidigast 2027-2030. Om du tänker köpa en elbil snart vänta ett par år. Det blir mycket billigare då.

Prestanda faller ofta platt i verkligheten

Du har säkert sett löften om 500 kilometers räckvidd på bara 15 minuter. Där man mäter är de sant. Men hemma? I köld? Med många laddningar? Då ser det annorlunda ut.

Jonledningsförmågan det vill säga hur lätt ioner rör sig genom batteriet är faktiskt sämre än många hoppades. Det begränsar hur snabbt du kan ladda utan att skada batteriet. Labmätningar säger ett. Din vardag säger något helt annat.

Livslängden är också ett osäkert kort. Vi vet den är lovande från tester. Men vad händer efter tio år? I värme? I kyla? Ingen vet säkert än, och det är lite oroande när du betalar mycket pengar. Temperaturen spelar stor roll för batteriets hälsa, och verkligheten är messier än laboratorierna.

Infrastruktur och praktiska problem

Själva batteriet är bara hälften av pusslet. Du behöver också nya laddstationer som klarar snabbladdning. Många elbilar idag behöver helt ny infrastruktur. Inte alla benzinstationer kan omvandlas så enkelt.

En annan sak: kallare väder påverkar prestandan. En kall decemberkväll i Sverige? Räckvidden sjunker. Det är samma problem som med dagens elbilar, men solid state-batterier är ännu känsligare vid extrema temperaturer.

Om du bor långt från en snabbladdningsstation eller ofta åker till kallt väder detta batteri kan inte lösa det problemet helt än.

Vad kan du faktiskt göra nu?

Om du är sugen på ny batteriteknik men inte vill vänta tjugo år här är det ärliga svaret. Vänta ett par år till. Priserna kommer att sjunka dramatiskt när produktionen skalar upp runt 2028-2029.

Följ utvecklingen från Toyota, Volkswagen och BMW. De är längst fram och testar aktiva modeller nu. När de säger att tekniken är klar för konsumenter då är den det verkligen.

Om du behöver en elbil idag är dagens litiumjonbatterier helt okej. De är beprövade, billigare och fungerar faktiskt bra. En Tesla, en Volvo eller en Volkswagen ID.5 med dagens batterier räcker för de flesta människor.

Solid state är framtiden. Men den framtiden är inte här än. Och det är helt okej att vänta.