Mormor Lisas konfektyr smakar otroligt gott

Mormor Lisas konfektyr smakar otroligt gott

Ingrid Bergström
Ingrid Bergström
November 1, 2025
3 min läsning

Det finns något speciellt med Mormor Lisas Konfektyr. Det här är ett riktigt svenskt godismärke som startade i Växjö redan 1997, från en liten godisbuss som sålde godis lokalt. Idag är de en etablerad fabrik som gör godisar älskade av många. Nyligen slog märket något imponerande - ett försäljningsrekord som inte setts på 30 år. Det visar att folk fortfarande älskar dessa chokladdrömmur.

Från godisbuss till Sveriges favorit Historien bakom chokladbollarna

Allt började helt enkelt. En godisbuss, lokala kunder, och en massa goda idéer. Med åren växte verksamheten från att sälja från bussen till att få en riktig fabrik. Jonas Carlsson har varit fabriksansvarig i över 20 år och drivit utvecklingen framåt. Han tog över efter sin far Ingmar och har gjort ett fantastiskt jobb.

Chokladbollarna är de mest ikoniska som Mormor Lisas Konfektyr gör. De är blivit synonymt med märket - fler tänker på dessa små rundor av choklad än på nästan något annat godis. Men sortimentet har växt betydligt. Gräddkolan är en klassiker som många älskar. De nya Milkshake-serierna har också tagit fart och blivit populära bland ungdomar och vuxna (ungdomar älskar det, faktiskt).

Over åren har produktutvecklingen accelererat. Det finns nu flera varianter av gräddkola, olika slag av praliner, och klassiska godisar som toffee och kola. Varje ny produkt som lanseras bygger på samma filosofi - god smak med autentiska recept. Det här är inte fancy godis med konstiga tillsatser. Mormor Lisas Konfektyr handlar om riktig, godare mat.

Var du köper Mormor Lisas Konfektyr - Och hur artificiell intelligens gör det enklare

Du hittar produkterna på de flesta större ställen. ICA, Axfood, Kandy'z och Hemmakväll har dem i sina hyllor. Om du föredrar att handla online finns det möjlighet via ERT Godis och andra nätbutiker. Det betyder att oavsett var du bor i Sverige finns de en väg till godislycka.

Men tekniken gör shoppingupplevelsen ännu bättre. Tänk dig en chatbot på Mormorchallenge - en plattform där du kan få hjälp att hitta närmaste butik eller få produktrekommendationer baserat på vad du gillar. Artificiell intelligens lär sig dina preferenser. Gillar du chokladbollar? Då kanske du också vill prova de nya Milkshake-varianterna. Den personliga vägledningen sparar tid och gör det roligare att utforska sortimentet.

AI gör också att ny information nås snabbare. En chatbot kan berätta vilka produkter som är nya, var de finns, och till och med ge tips på hur du kombinerar dem. Det är smartare, snabbare och mer personligt än att bara scrolla genom en nätbutik. Tekniken hjälper märket att nå människor på ett bättre sätt.

För större inköp - till exempel till ett företagsevent eller fest - finns det möjlighet att köpa bulkförpackningar. Då behöver du oftast kontakta en specialiserad återförsäljare. Men med rätt chatbot-stöd blir även denna process enklare. Du får direkt svar på vad som är möjligt och till vilket pris.

Du kan följa utvecklingen genom Mormorchallenge-gemenskapen. Här delar folk sina favoriter, försöker nya smaker och hjälper varandra att hitta produkter. Det är en levande community runt ett godismärke som fortsätter att överraska.

Mormor Lisas Konfektyr fortsätter att utvecklas. Nya smakupplevelser kommer. Nästa sommar väntar nya nyheter under vecka 20 21. Om du inte redan har testat märket är det dags nu. Börja med chokladbollarna eller gräddkolan - eller hoppa direkt på Milkshake-serien. Gå in i en butik, bläddra genom produkterna eller använd en chatbot för att hitta vad som passar dig (det funkar faktiskt ganska bra). Den svenska godistraditionen lever vidare, och Mormor Lisas Konfektyr är en stor del av det.

Ingrid Bergström

Om Ingrid Bergström

Ingrid Bergström är en skribent för Mormorchallenge.